30 April 2012

Tips : Masa Oh Masa

Unknown | 6:15 PM | 0Comments |
Assalamualaikum !
Apo Khabor ??

Dear Diary ,

Haihh .. Skrg barulah terasa nk tulis diari . Ini sebagai pengkongsian dan sebagai ingatan untuk saya . Betul ? Masa itu Emas . Siapa tak nak emas , kan ?? Jadi mestilah kita nak masa juga !! Tapi ...



  • Orang yang inginkan masa berlalu dengan cepat
Sesetengah orang inginkan masa berlalu dengan cepat . Kenapa ?? Tepuk dada tanya selera . Tetapi , masa tetap begitu . Selaju manapun yang kita rasa , tetap sama kelajuannya . Jadi , mestilah ada cara nak bagi "terasa" masa berlalu dengan cepat sekali ! 
  1. Buat sesuatu perkara/kerja yang kita suka
  2. Tidur
  3. Berbual-bual sakan
  • Orang yang mengejar-ngejar masa
Masa adalah perkara yang paling jauh . Susah kita mahu mengejarnya . Seperti topik diatas , ada juga yang tidak endahkan "emas" yang paling jauh itu . Oraitt , cuba kasitau macam mana pula kita nak kejar masa ?? Semestinya cara yang kita tidak suka seperti :
  1. Mengulangkaji Pelajaran (Bagi yang tidak suka mengulang kaji)
  2. Bersenam (Bagi yang tidak suka bersenam)
  3. Dan Lain-lain lagi
p/s : Kalau yang tak suka makan tu , dia akan mengejar masa ketika makan ! :D

  • Orang yang tidak tahu akan masa
Adakah ?? Semestinya ada . Sesetengah manusia tidak tahu akan masa . Seseorang itu akan menganggap masa hanya pada jam . Bagaimana boleh jadi macam tu ?? Perkara yang HARUS dilakukan oleh setiap manusia seperti :
  1. Makan
  2. Minum
  3. Dan sebagainya
... akan membuatkan seseorang itu tidak tahu akan masa . Seperti situasi dibawah :

: Aihh , kenyangnya !!
: Woi ! Cepat-cepatlah sikit !! Kita dah lewat !!
: Pukul berapa sekarang , Ejang oi ??


Ayat yang dimerahkan itu menunjukkan yang "si dia" tu cuma suruh tengok jam . Kan ??
Makan dan Minum melalaikan ? Erm .. yang tu saya tak tahu pula yer .. Kalau nak tahu , cari kat Mr. Google lah yer ..

  • Masa Itu Emas
Siapa sangka , masa yang dikejar , diabai dan sebagainya adalah EMAS !! Korunk akan cakap apa bila tak de masa ?? Kebanyakkannya ,"Aku dah takde masa !" , betul ?? Tapi , tahu tak apa yang saya cakap ?? Ini dia -> "Saya dah takde emas !" . Saya sebenarnya begitu setuju dengan perumpamaan "Masa Itu Emas" . Saya ada baca satu artikel mengenai "Masa Itu Emas" , tapi malaslah nak copy & paste kt sini . So , saya tempekkan link dia kat sini , okay ?
--------------------------------------> KLIK SINI <------------------------------------------




No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen , jom ?? LIKE SINI dan FOLLOW SITU lah juga yaa ?? ^_^



"Budi Bahasa Budaya Kita"